lauantai 7. huhtikuuta 2012

Pahempi toistaan kumpikin on

Ja oravanpyörä on valmis rullaamaan omalla painollaan eteenpäin, niin hyvässä kuin pahassakin..
Ricon kanssa treenatessa on taas saanut todeta sen tosiasian miten kovin paljon omat ajatukset ja mieli vaikuttaa koiran tekemiseen ja onnistumiseen, niin hyvässä kuin pahassakin.  Viikkoon on mahtunut tokoa ja vähän agilityakin. Viikkoon on myös mahtunut niitä hyvällä mielellä tehtyjä onnistumisia, kuin epäonnistumisia. Mutta tämä viikko on taas muistuttanut minua siitä miten oma osittain mukana oleminen tai huonot ajatukset saa koiran suorituksen heikkenemään. Juuri niin ja kun minä ahdistun, niin tuo ruskea ahdistuu lisää ja minä ahdistun siitä vielä enemmän ja sen jälkeen homma rullaa eteenpäin lujaa omalla painollaan. Siinä onkin tehtävää, että saa junan muuttamaan suuntaa ja ajatukset käännettyä plussan puolella.. Tämä taitaa tosiaan olla se mun pahin suo kuljettavana treenien ja kisojen saralla.

Mutta ei viikko ihan suota pelkästään ole ollut.. On me tehty hienoja ruudun paikan hakuja, ohjatun hakuja, tunnareita ja seuraamispätkiäkin jopa, vaikka seuraaminen taitaa olla edelleen yksi mun suurista murheen aiheuttajista. Ja se häiriöherkkyys saa savun nousemaan mun päästä ja niin siitähän seuraa taas tää rullaava kokonaisuus. Mutta kuinkahan paljon olen itse aiheuttanut siitä häiriöherkkyydestä omilla ajatuksillani? Treenatessa nimittäin ahdistun lähestyvistä ihmisistä, mietin tulevatko ne valittamaan, etten saa treenata, tekevätkö ne jotain tosi typerää, joka voi satuttaa tai säikäyttää koiraa.. Ja jos koira on noin herkkä mun mielelle ja ajatuksille, niin kuinka paljon se on oppinut minulta tätä ahdistusta? Niin.. Siinähän sitä riittää taas lisää pohdittavaa..

Pikkumies ei ainakaan vielä vaikuta välittävän mun tunnetiloista noin paljon. Toivottavasti jatkossakaan ei välitä. Raw:lla on ollutkin mielenkiintonen viikko - Se on päässyt aloittamaan alueellisen valmennuksen treenit.  Mielenkiinnolla jäämme odottamaan jatkoa näille. Nyt se malttamattomuus vaan meinaa iskeä muhun! Rawilla on niin paljon opittavaa ja tekeminen sen kanssa on niin mukavaa, että haluaisin kokeilla vaikka ja mitä, nyt ja heti! Nyt vaan pitänee pitää järki päässä, ettei tehdä liikaa kerralla. Pari päivää koipieläin on joutunutkin pääsiäisen ratoksi tekemään kaikenmoista ja ulkoilemaan vielä päälle ihan urakalla. Onneksi huomenna se saa vapaapäivän, kun isobroidi lähtee kisaamaan. Isobroidin huomiset tavoitteet on tehdä mahdollisimman hyvät kontaktit ja ehjää tasapainoista rataa. Ehkä blondi vois myös haastaa itseään yrittämään liikkua edes vähän tehokkaammin ;D
Tässä video koipieläimen eilisistä treeneistä. Iso kiitos Hannalle videosta :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti