torstai 9. helmikuuta 2012

Kontaktikonkurssista ulos!

Ikuisuusongelma - Kontaktit. Jaksan marista niistä taas vaan - mutta miksen tee asialle jotain?! Niin, mutta kun teenhän mä - tekemättä kuitenkaan riittävästi ja viemättä koiraa riittävän suunnitelmallisesti eteenpäin. Jos nyt olis aika, lopulta? Samalla kun kakara tekee pentuharjoituksia - Rico vois tehdä suunnitelmallista kontaktiharjoitusta.

Usein ollaan ilkeitä ja tyhmiä ja syytetään koiraa, tahtomattaan tai tahallisesti - mutta kun syyt löytyy kovin pienistä & yksinkertaisista asioista. Minä olen lähinnä murehtinut itse mielessäni, mutta jos olis aika kaivaa syyt esille ja lopettaa pelleily. Syytin A:n treeniä puomin kontaktin heikkenemisestä, mutta voi - kun sen osuus taitaa olla aikas pieni tässä konkursissa! Lopputuloshan syntyy tästä sopasta, että a) minä vapautan koiran edelleen miten milloinkin. Joo, "Tule" "Mene" "kepit!" "läpi" "vapaa" "jestule" "jesmene" - Kovin kirjavaa, kun pitäis olla mustavalkoista. Mutta ihan kamalan vaikeaa, mikä  sen sitten olisi? Vapaa tarkoittaa, et duunit loppu saat rallatella haluamaasi suuntaan. "Tule" on ihan ok, mutta jos olen koiran jäljessä ja haluan sen irtoavan eteen, niin "Tule" on täysin väärä käsky, koska koiran täytyy lähteä tällä käskyllä liikkumaan minua kohti.. "Mene" taas tarkoittaa, että mene pois päin minusta - mutta kun pitää olla vain yksi käsky.

Pari päivää sitten päätin, että KONTAKTIEN VAPATUSKÄSKY on "JES!"
Muistuttakaa minua siitä aina, kun unohdan sen kuitenkin jossain vaiheessa. Ja kun alan epäillä käskyn huonoutta, niin olen päätynyt tähän siksi, että siihen on helppo yhdistää liitännäiskäskyjä "jestule" "jesmene" "jeskepit". Asiasta ei keskustella enempää. Piste.

Sitten kohta b) koira vapautuu valitettavasti liikkeellä, tiedostamattani. Onneksi Mia pisti syksyllä tajuamaan tämänkin tosiasia. Nyt yritän keskittyä myös tähän ja olla eleettömämpi vapauttaessa. Tämä vaikuttaa myös Ricon epävarmuuteen yllättävänkin paljon! ja c) kisoissa olen yrittänyt tehdä nopeita vapautuksia ja vapauttaa aiemmin vauhdin saamiseksi, joka on johtanut siihen, että koira jää etutassut esteelle odottamaan vapautusta. Näin taitavasti olen pilannut meidän kontaktit!

Ongelmahan näkyy tosiaan niin, että koira hidastelee ja voi olla laskematta etusiaan maahan. Rico osaa kyllä 2on2off asennon hakemisen hienosti, mutta puomin suorituksen yhteydessä siitä on tullut epävarma näiden miljoonien pienien asioiden  summana. Ensimmäinen kotitreeni tehtiin ja pidin oman liikkeen mukana tukemassa koiraa koko harjoituksen.  Alussa näkyy epävarmuutta, mutta loppua kohti asenne muuttuu jo paremmaksi ja haluttu toiminto kirkastuu(?) koiran mielessä. Ehkä peli ei ole vielä menetetty..

Ricon kontaktitreeni

Myös Raw pääsi kokeilemaan lautaa. Minikeinu sujuu paljon paremmin pikkubc:ltä ihan itsenäisesti ;)
Ja selkeästi 2on2off harjoituksessa havaitsee, että kaveri menee nenä kiiinni namissa, tajuamatta mitä edes tekee. Täytysi naksutella sille toi juttu ja antaa sen itse oivaltaa, niin sais sen tajuamaan mistä hommassa on oikeasti kysymys :) Ja videoarkistoa muistoksi Raw:n vauva-ajoilta:

Ohjausta ja minikeinua

2on2off paikan hakua ohjaten

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti